Friday, September 19, 2014

Operation (katak)

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Assalammualaikum guys! Alhamdulillah, Nas masih diberikan peluang untuk menulis entry kali niy, dan masih diberi nafas untuk meneruskan kehidupan di dunia ini. Alhamdulillah, alhamdulillah. Semoga kita semua dirahmati. Insya Allah. Panjang betul Nas punya ucapan. Hihi, never mind. 

Okay, seperti tajuk di atas, bunyi nya macam gempak tau. Padahal tak pun sebenarnya. Cerita niy sebenarnya dah berlapuk plus berhabuk lagi. Seperti yang dijanjikan oleh Cikgu Bio, kelas kitaorang buat operation untuk katak. Itu lumrah lah kan bila form 4, ada certain Cikgu dia pakai tikus, ada yang pakai katak, ada yang pakai ikan. Tak kisah lah apa-apa pun kan. Janji operate katak tuh. Haha! 

Kelas Nas kena cari katak sendiri, err? Mesti masing-masing geli kan dengar katak. Hoho, hanya Tuhan saja yang tahu macam mana gelinya dengan katak tu.. Masa hari kejadian, budak asrama lah kena tangkap katak tu. Banyak gila dapat, seriously dekat 10 ekor jugaklah dapat. Menggerutu kau! Macam kodok je kan. auwww geli. Bila dekat lab kami setiap kumpulan diberikan alatan untuk operate. Kami dibahagikan kepada 8 group. So kira satu kumpulan ada 3 atau 4 orang. Barang yang lain pulak kita orang dapat sarung tangan getah. 


                                               
                                                      Like this lah. Sumber Encik Google


Kitaorang tak dibenarkan bawak camera or apa-apa yang berkaitan dengan semua tu, sebab apa tau? Sebab time tu waktu pembelajaran. Jadinya Nas boleh gambarkan seperti yang ada di Encik Google je. Selain tu, dapat alatan seperti pisau, gunting, kapas, chloroform, dulang, seletip putih dan macam-macam lagi. Taktau nak sebut sebenarnya.

                                       
                                                              Sumber Encik Google.   

Okay, bermulalah kisah katak itu dibedah oleh kami yang bakal2 doktor niy, Amin, Insya Allah. Nas, Mizan, Hajar, dan Erin yang akan memulakannya. Bukan senang nak pegang katak tuh, masa bukak je kotak, katak tu terus lompat, errrr! Seriously geli, yarkksss! Pulak tu, Nas biberi bahagian untuk mati kan katak tu guna chloroform. Mulut dia besar, elak tangan Nas dia telan je. Haha, tanpa pedulikan apa yang terjadi, amik penyepit tuh letak kapas, tekap kan mulut dia lama2. Tau2 je dia dah lembik. Pengsan sekejap kononnya. Mizan tolong potongkan seletip tuh, terus cepat2 lekat kan dia dekat dulang, kot2 dia bangun tak sempat nak bedah. Hajar berani gila pegang katak tuh, respect sama dia! Okay kitaorang diberi penerangan sebelum tu, lupa nak cakap tadi. Lapisan pertama dibelah oleh Nas sendiri, tapi separuh je. Sebab gunting nya ketat. Sakit tangan Nas. Kerja Nas disambung oleh Erin. Setelah tuh, Hajar. Kemudian baru Nas balik. Mizan taknak buat, katanya takut mimpi malam nanti. Lepas dah belah sampai lapisan terakhir, apa yang kitaorang nampak adalah.....jengjengjeng!!!

Struktur badan dia, paru-paru, jantung, perut dia, usus dan sebagainya. Nak tau tak? Paru-paru dia macam berbuih. serious best sangat tengok benda tu. Kalau kita bedah terkena organ, berkemungkinan darah banyak keluar. Tapi, alhamdulillah group kami bersih je, takde darah langsung. Apa-apa pun bosan kan kalau takde gambar. Siapa yang ada heart-attack ke semput ke, jangan tengok tau. Mana lah tahu ada yang muntah ke bila tengok gambar niy...



                                           
                                                        Sumber Encik Google, sorry ye kepada owner blog sebab pinjam 
                                                                                       gambar. Tak curi ye

Okay, thats why Nas cakap paru-paru dia berbuih. Lepas dah jadi macam gmbr yang dekat atas tu, kitaorang keluarkan satu-satu organ yang ada dalam tuh, Supaya boleh tengok dengan lebih jelas. Masa potong jantung dia kan, lepastu letak atas dulang tau. Dia punya jantung still berdegup lagi even dah putus dari struktur badan dia. Ya Allah! Indah kan ciptaan Allah. 

Selepas dah puas godeh-godeh organ tuh, kitaorang takmau lah jadi pembedah yang kejam, terus masuk kan semula organ-organ dia seperti bentuk asal. Tak nak lah dia mati dalam keadaan badan yang tak sempurna. Walaupun dia haiwan, tapi kita sebagai manusia mesti ada sikap berperikemanusiaan even sikit sekali pun. Kemas-kemas kasi bersih kan meja dari segala kuman-kuman yang halus lagi kecil tu. Tak lupan juga sarung tangan dibuang ke dalam tong sampah serta tangan dibersihkan dengan sabun Dettol. 

Macam mana cerita hari niy? Okay tak? Hendaknya takde lah yang muntah ke apa lepas baca blog Nas niy. Hmm, segala salah dan silap apa yang Nas tulis niy harap dimaafkan, sebab kita hanya manusia biasa. Pada owner gambar yang Nas ambik tu, halal kan lah ye. Okay sampai sini saja cerita yang Nas kongsikan. Cerita yang lain pada hari yang lain lah ye. 



No comments:

Post a Comment